الرئيسية / الصحة والأناقة / فوائد المايونيز للشعر

فوائد المايونيز للشعر

هل يوجد في شعرك مشاكل و تريدي أن تتخلصي من كل هذه المشاكل ؟

عليكي بالمايونيز لان المايونيز يعتبر علاج رائع للشعر لانه يحتوي علي بيض و خل و هذين مكونين مفيدين جدا للشعر

 

 

يعد المايونيز من أفضل المكونات الفعّالة للعناية بالشعر لترطيبه وعلاج كافة المشكلات التي تواجه فروة الرأس. فيحتوي على العديد من العناصر الغذائية الأساسية للترطيب العميق وتغذية بصيلات الشعر. إذا كنتِ ترغبين بالحصول على شعر صحي، قوي ولامع، يمنحكِ المايونيز أفضل العناصر الغذائية لاستعادة مظهر الشعر الحيوي.

 

اكتشفي أفضل الطرق لاستخدام المايونيز لتحضير خلطات طبيعية لعلاج مشكلات الشعر المختلفة.

كونه غني بالبوتاسيوم والفيتامينات، يساعد الموز على العناية بصحة الشعر وتفتيح المسام المسدودة، مما يساعد على سرعة امتصاص العناصر المرطبة داخل بصيلات الشعر.

 

المكونات اللازمة
موزة مهروسة

¼ كوب من المايونيز

 

خطوات التحضير
1- اهرسي موزة ناضحة مع كمية مناسبة من المايونيز.

2- يوزع الخليط الناتج على الشعر المبلل ويترك لمدة ساعة كاملة.

3- بعد مرور الوقت اللازم، يشطف الشعر جيداً بالماء والشامبو ليساعد على إصلاح الشعر الجاف والتالف.

فوايد المايونيز:
1- بيساعد على نمو الشعر:
المايونيز بيحتوي على صفار البيض والخل والزيوت اللي بتشتغل مع بعض لتغذية الشعر وترطيبه, كمان بيحتوي على حمض اميني بيساعد على تغذية فروة الراس لتعزيز نمو الشعر بشكل صحي.

2- التخلص من حشرات الشعر:
المايونيز يعتبر واحد من اكتر العلاجات الطبيعية المستخدمة للتخلص من حشرات الشعر, تغطية فروة الراس والشعر بكمية كبيرة من المايونيز بيساعد على خنق وقتل حشرات الشعر.

3- تنعيم الشعر:
اكيد المايونيز مش هيفرد كسرة او تجعيدة الشعر, ولكن مع الاستخدام المنتظم للمايونيز ده بيساعد على تنعيم الشعر المجعد وده بالتالي هيقلل من التجعيدة بتاعة الشعر ويفرده اكتر.

4- بلسم طبيعي:
بسبب انه غني بالاحماض الامينية والزيوت المغذية, فالمايونيز يعتبر افضل المكونات الطبيعية اللي بتساعد على ترطيب الشعر.

5- علاج جفاف وتجعد الشعر:
اكيد اي بنت طبيعة شعرها كيرلي بيكون صعب عليها التحكم فيه وبتحتاج مجهود للعناية بيه, المايونيز هيساعدك في التحكم فيه من خلال علاج جفاف وتجعد الشعر.

6- بيحمي الشعر المصبوغ:
غالبا الشعر بعد الصبغة بيتعرض للجفاف والتلف, ده غير ان الشعراية اللي بيكون فيها تلف لون الصبغة بيروح منها اسرع من الشعراية السليمة, وهنا يجي دور المايونيز اللي هيحمي الشعر من التلف وبالتالي ده هيحافظ على اللون.

7- بيعالج قشرة الشعر:
المايونيز بيحتوي على الخل اللي بيساعد على الحفاظ على توازن مستويات ال PH وانتاج الزيوت في فروة الراس, لان انتاج الزيت بشكل مفرط في فروة الراس هو الل بيسبب القشرة, واستخدام المايونيز بيساعد على تلطيف فروة الراس وتضييق بصيلات الشعر, وده بيساعد على منع القشرة.

8- علاج هيشان الشعر:
المايونيز بيساعد على قفل الطبقة الخارجية للشعر وده بيخلي رطوبة الجو متدخلش للشعراية من جوه, وبالتالي ده هيحمي الشعر من الهيشان.

عن مدونة بازار السعودية 7

اضف رد

x

‎قد يُعجبك أيضاً

كيفية التعامل مع المدير القاسي

هناك دائما رئيس سيء أو رئيس صعب إذا كان مديرك قاسيا  فلا ...